lørdag 25. juli 2009

Blindleia hjemover

Lengre etapper nå som hjemveien er begynt. Sol og fint vær, men vindfullt. Bunkrer litt dagligvarer og diesel i Lillesand før vi legger ut igjen. En drablig regnbyge med tordenvær får oss til å søke havn ved Maløya utenfor Grimstad i påvente av bedre vær. Her sliter vi virkelig - ankeret går ikke ut mer enn noen meter og gjør tilleggingene mange og utrolig klønete før vi skjønner hva som er på gang. Baugpropellen røyk da vi var for nære bunn og dro noe inn i den. Og alt dette i tildels styrtregn. Inger ute på dekk i styrtregnet og jeg inne i cockpit, begge ropende til hverandre. Utrolig hvor tungnem båten blir å manøvrere i trange farvann uten baugpropell! Stemningen ble mildt sagt litt amper. Innen vi var ferdig med å kløne, og fortsatt ikke fått lagt til, hadde regnet stoppet og vi dro like godt videre.

Landkjenning ble igjen på kaia til Scand, der jeg kunne få sett an baugpropellen. Ankertauet fikk vi løst opp i på dypere vann - antagelig tauet som har tvunnet seg og ikke gikk ut. Men ubehagelig når det skjer! På stranden til Scand ser jeg at baugpropellen har kilt seg med noe mellom propell og skrog og splinten har brukket (som den skal). Demontering av motor på innsiden viser at splinten på innsiden av skroget er intakt. Så nå får jeg trosse 16,5 grader i vannet, eller vente til jeg kan få løftet båten et sted.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar